söndag 18 oktober 2009

Vi har en plan...

...och det är ingen bouleplan, även om det kanske ser så ut. Och nej, den har inte något att göra med kassaskåp och dynamit heller - även om det för all del skulle behövas!

Vår plan är en växthusplan och i dag blev den klar!

Här, mitt på alla stenarna, ska min minst tioåriga glashusdröm bli verklighet och det är knappt jag tror att det är sant.

Det här huset har jag nämligen fått i födelsedagspresent - två gånger... Första gången fyllde jag nolla. Andra gången femma - och nu, om något år eller så, är det dags för nolla igen.

Så ni förstår att det är stort, när projektet tagit ett så stort kliv som till markarbetena!

Var sak har sin tid, om man säger så...

Skämt å sido! Jag har fått så väldigt mycket annat av min härlige make under de här åren, inte minst alla stenmurar i trädgården, så jag är nöjd och glad ändå. Men det här växthuset har blivit ett stående skämt i vår familj varje gång någon bemärkelsedag närmar sig, så jag kunde inte låta bli att berätta historien för er, så att ni förstår vilken stor dag det är!

Nu väntar jag med spänning på resten av bygget...

Den här helgen har också ägnats åt att rädda livet på diverse småplantor. Jag gräver ner dem med kruka och allt i grönsakssängarna och när alla löven fallit bäddar jag åt mina småttingar med dem.



De brukar överleva vintern ganska bra på det viset, även om det mer liknar en kyrkogård än en barnkammare. Rest in peace - i varje fall till våren.



Växthuset är ett tidlöst projekt, så att säga...



...väldigt mycket tidlöst!


Må så Gott!

Ester

5 kommentarer:

  1. Vilken lycka att det äntligen är riktigt på gång nu då! Förutom funktion så tror jag säkert att det blir ett smycke i din fina trädgård också. När jag ser bilder därifrån kan jag inget annat. :)

    SvaraRadera
  2. Hej,

    vad kul med ett växthus. Vi är på diskussionsstadiet! Hur stor och var och i vilken modell. Vi går ibland runt och pekar och funderar. Kanske en dag!
    Grattis!
    Karin

    SvaraRadera
  3. Grattis till nollan och femman och nollan och växthuset!
    Det kommer ni aldrig att ångra.
    Det är väl en tidsfråga innan vi får se eran trädgård i Allt om Trädgård!! Hi hi den ser så himla fin ut.
    Ha det gott
    Annika

    SvaraRadera
  4. Hallå Ester, jag blir mer och mer nyfiken på din trädgård som ser ut att vara så himla fin.

    När det gäller kyrkogårdar jag har bara ett tips, skaffa en jurtjyrkogård istället - http://arboarkticum.blogspot.com/2009/08/de-omlevande.html

    Marit

    SvaraRadera
  5. Härligt! Grattis och välkommen till ditt nya liv, livet med växthus! Inget kommer att vara sig likt längre ;-). Ska bli spännande att följa bygget. Ha en bra vecka!

    SvaraRadera