onsdag 20 februari 2013

Små piller mot vårlängtan

Lyckopiller mot vårlängtan.

Det kan inte hjälpas. Även om snön ligger decimetertjock över hela trädgården har den slagit till med full kraft nu - vårlängtan.
Först kommer den där smått obestämbara känsla av att något saknas, kombinerad med rastlöshet och ett enormt behov av ljus. I ett nafs åker julgardinerna (mörkrödrandiga, utan tomtar...) ner.
Men utan resultat.
Så jag ger mig på köksluckorna med vit linoljefärg - och visst blir det ljust - men känslan är kvar i alla fall.
En dag, när vi sitter djupt nedsjunkna i soffan med en mugg kaffe, hör vi fåglarna. Klart och tydligt, rakt genom de inte allt för välisolerade ytterväggarna.
Och med ens är det så självklart - det är ju våren som fattas!
Inte för att det är mindre plågsamt för det...
Men vetskapen gör det hela lite lättare att förstå sig på. Dessutom finns ju små lindrande piller att stoppa, om inte i sig, så åtminstone i jorden.
Lyckopiller i form av frön.
Kanske något för läkarvetenskapen att ge sig i kast med, nu när man kan ordinera fysisk aktivitet på recept och allt?
"Så 2 - 6 påsar per dag och vid behov mot nedstämdhet. Kombineras med upprepad bloggläsning och repriserade trädgårdsprogram på nätet."
Japp. Skulle nog lista mig hos den doktorn bums...
I morgon ska vi i alla fall ha en egen liten kur mot vårlängtan i min trädgårdsförening. Då blir det frökväll, med såskola, tips-och-trix-diskussioner och fröbyten.
Den som kommer tomhänt från den träffen lär nog vara immun mot vårlängtan...

Må så Frögott, allihop!
Ester


I går, efter jag vet inte hur lång tid med gråmulen snöhimmel, lyckades vinden äntligen riva hål i molntäcket så att vi fick se solen... En kort stund glittrade hela trädgården som vore den beströdd med diamanter. 

6 kommentarer:

  1. Så fint du har uttryckt precis det man känner! Fast jag blev lite orolig när jag kom till det här med frön.....har nämligen glömt att kolla mina små sådder idag! Så jag måste genast gå och göra det!!

    SvaraRadera
  2. Finurligt skrivet.Körsång lär också vara bra. Man kanske skulle ta och leta reda på frölådan och inventera läget nu när man snart kommer att drabbas av samma sjuka. Jag är oftast irriterande sen med mina frösådder.
    Hälsn.Elisabeth

    SvaraRadera
  3. Har sått lite...som jag går och tittar på varje dag!! Vilken evighets väntan!!
    Idag har inte solen tittat fram, men i morron kanske?

    /Lillianna

    SvaraRadera
  4. Ja,en sådan doktorn skulle få låååång kölista på direkten :=)
    Frö är botemedel mot det mesta just nu :=)

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Igår damp lyckopiller ner i min brevlåda, i form av årets tomatprojekt:)

    Vacker bild av diamantträdgården.

    Ha en finfin marshelg,
    Rebecca

    SvaraRadera
  6. Hur många veckor i sträck kan man gå på den kuren utan att det ger men? Vintereländet vill ju inte ge med sig...:(

    SvaraRadera