onsdag 29 juli 2009

Vår trädgård i rymden!



Vad skriver man egentligen i sitt allra första skälvande inlägg på bloggen? När den funnits i tanken länge, länge, men hållits tillbaka av en småfånig teknikskräck? Triumf kanske? Eller möjligen äntligen? Tja, hur som helst - det är premiär för vår trädgård i cyberrymden!



Ett stort tack vill vi också passa på att dela ut till Ken och Carina på bloggen Trädgårdsdrömmar för all inspiration, uppmuntran och tålmodigt besvarande av bloggfrågor. Utan er hade det inte blivit någon blogg!

Vi, det är jag Ester som skriver och maken Pelle och våra tonårsdöttrar, som ibland drömmer om asfalt runt huset istället för det där virrvarret av växter som finns här i dag.




Trädgården har varit vår sedan en vacker majdag 1994. Solen sken över oss, det gula huset, de två sockertoppsgranarna, eken och gräsmattan när vi tog första steget in på tomten som husägare. Så mycket mer fanns det inte att belysa i vår trädgård då - men maken och jag strålade i kapp med solen. Det var underbart att ha en egen bit jord att stoppa fingrarna i!
Vi hade stora drömmar och små kunskaper. De sistnämnda har blivit lite större för varje år som gått och för varje misstag som gjorts. Drömmarna är fortfarande stora, även om de förändras hela tiden. Och några har faktiskt förverkligats!


Genom åren har trädgården utvecklats bit för bit och vi har kommit att älska vår 2 500 kvadratmeter stora plats på jorden. Trots norrsluttning, stenrik jord och en zon III-IV som lämnar en del övrigt att önska...


Välkommen till Esters och Pelles trädgård - hoppas du vill följa med på vår trädgårdsresa genom bloggosfären!




'Venusta Pendula' i rosenpergolan i början av juli.


Vacker, tuff och härdig - vad mer kan man begära av 'Venusta Pendula'?

Möjligen kunde hon dofta lite mer, eller för att vara helt uppriktig, godare...

En höjdarfavorit är hon i alla fall!




Bleka, underbara 'New Dawn' bor också i rosenpergolan.




Rosor, pioner och nepeta.





Nävor, rosor, salvior och lammöron kantar gången.






Namnlös pion som liknar 'Sarah Bernhard' - kanske är det hon?





Buxbomshjärtat står i en hjärtformad plantering med rabattrosor och perenner, omgivna av en lavendelhäck.





Hosta 'Sherry Berry' har vackra gulbrokiga blad. Snart kommer den att blomma med violetta blommor på en vinröd stängel.










11 kommentarer:

  1. Ahh!!! vi blir de första som kommenterar på din blogg, vilken ära!!!! Underbara bilder, ert fantstiska buxbomshjärta är sååå fint, liksom resten av er fantastiska trädgård. Lycka till med bloggen!!!Kramar Carina och Ken

    SvaraRadera
  2. Hej! Så härligt du har det!
    Det är bara att gå in i inlägg och sedan i redigera inlägg .. klicka på bilden och tryck deleteknappen så försvinner dubblettbilden.
    Linda

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Tack för kommentaren hos mig.
    Vilken ljuvlig trädgård du har och lycka till med bloggandet...
    Ha det gott
    Birgitta

    SvaraRadera
  4. Hej och ooojj oj ojj oj vad fint, Här ska jag fortsätta att titta in. :) Känner igen mig med teknik-nojan, min son satte bokstavligen laptopen i knät på mig och förmanade mig att starta en blogg........fick lite starthjälp, men det visade sig att det var inte farligt *fniss*

    Måste berömma ert underbara buxbomshjärta, eller är det nåt annat? Jättefint är det i alla fall.

    Lycka till med bloggandet! Kraam Cin

    SvaraRadera
  5. Mysig trädgård du har.
    Gillar hjärtat i hjärtrabatten.
    Lycka till med din blogg.
    Hälsar Ann.

    SvaraRadera
  6. Grattis till steget in i bloggvärlden. Hoppas du kommer att ha lika kul som jag har haft sedan jag startade i november i fjol.
    Buxbomshjärtat är riktigt fint.
    Lycka till,
    Eva

    SvaraRadera
  7. Vad kul med en pinfärsk trädgårdsblogg! Jag läste nyss ditt reportage i Allt om trädgård vilket föranledde mig att surfa in på bloggen Trädgårdsdrömmar, där läste jag om ditt steg ut i bloggosfären. Och det ser ju jättebra ut!
    Grattis och välkommen:)
    /Utblickaren

    SvaraRadera
  8. Hallå där !
    Nämen vad lustigt, världen är allt bra liten. Då kan man ju faktiskt säga att vi är grannar.
    Er trädgård ser fantastisk ut o när vi bott i vårt hus i lika många år så hoppas jag att vår kanske är lika fin (har fyra år på oss , puh !).
    När jag var liten så red jag på shettisar i Häglared för en tjej som hette Ester , det kan väl aldrig vara samma (var tvungnen att fråga för jag fick en så märklig känsla att det skulle kunna vara du ???)

    Välkommen tillbaka till min blogg o tack för all inspiration jag fick här hos er.

    Ha det så bra ! Betty

    SvaraRadera
  9. I Love your garden!!!!!!!!!!
    glömde säga det.
    Syns imorgon!!
    Kram Carina

    SvaraRadera
  10. Underbarträdgård du har!
    Välkommen till bloggvärlden och tack för din kommentar.
    Köpte tidningen idag så jag skall läsa noga.
    Kul att få vara med på deras lista.
    Ha det gott
    annika

    SvaraRadera
  11. Hej Ester! Fick också nys om din blogg från Trädgårdsdrömmar. Jag har tvekat länge om att blogga, vad har väl jag att bidra med...
    Kom faktiskt också igång alldeles nyss!
    Dina bilder är så vackra! Hur lyckas du med blomkålen? Den ser urläcker ut?

    SvaraRadera