torsdag 12 mars 2015

Sommarminnen



Det är lite svårt att tänka sig att det är så här det ser ut…om sommaren…
Just nu är det mesta brunbeiget och saggigt, med några få försiktiga färgklickar av krokus, julrosor, vintergäck - och vita väna snödroppar förstås.
Men när juni går mot juli är vi där igen, mitt i grönskan och blomningen, och det går fortare än man tror!
Även om min rygg strejkade under 2014, gjorde inte trädgården det. Vill ni se hur det såg ut? Här kommer en liten, liten tillbakablick!


Honungsrosen blommande helt galet i äppelträdet och humlor och bin surrade som den värsta jetmotor. Under sommaren kom en granne med gyllengul honung till oss - han tyckte att vi hade bidragit!


I entrérabatten började färgskalan sätta sig, med sina grå, vinröda, rosa och svarta toner. Hittills har jag ändrat lite varje år och det lär jag göra i år också… För nöjd blir man aldrig! Men det blir mindre dramatiska ingrepp för varje år, så det går kanske åt rätt håll!



Vita rabatten förändras också varje år, eftersom en del av växterna är tvååringar eller kortlivade perenner. Nya fröplantor landar inte alltid där det är tänkt, men så länge de har rätt känsla får de hänga med. Min trädgård får gärna vara lite yvig och oförutsägbar!


Här är vita rabatten från en annan sida. Storklockorna har ramlat som vanligt… Dags för flytt av dem, helt klart. Och som vanligt har det tassat in en katt bland hermelinerna - en rosa krollilja.
Det blir inte alltid som man har tänkt sig, men vad gör det, egentligen?
Det är ju själva trädgårderandet som är själva grejen!

Må så Gott!
Ester



6 kommentarer:

  1. Hej! Gud så vacker trädgård! ser helt perfekt ut!
    Måste fråga! Honungsrosen.. vi ska köpa en men velar mellan lite sorter.. vet du var de är för någon den du har och hur är den? Vi söker en som vill bli lite vild och galen så din såg ju helt perfekt ut haha :)
    Hoppas du får en fin helg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack för berömmet! Trädgården är långt ifrån perfekt, men man får zooma in det som är fint... och blunda för det som inte är det. ;)
      Jag har sticklingsförökat honungsrosen och har inget säkert ortnamn på den, men jag gissar att det är en "Hybrida" eftersom den är fylld och ljusgul. "Lykkefund" ska vara mer gul åt det rosa hållet.
      Må så Gott!
      Ester

      Radera
  2. Hej och välkommen tillbaks och grattis till ordförandeskapet i trädgårdsamatörernas förening Borås. Ja, jag vet hur fin din trädgård är på sommaren och vi är snart där igen. Hoppas verkligen du får vara frisk hädanefter. Dålig rygg är inte att leka med, det vet jag.
    Och din trädgård kräver sin man (kvinna)
    Allt gott/ Luna

    SvaraRadera
  3. Tack snälla Luna!
    Jag tackade ja till ordförandeposten efter viss vånda, för Borås Trädgårdssällskap är en stor förening och innebär mycket arbete. Men det är också fantastiskt roligt med alla sköna trädgårdsmänniskor.
    Varmt välkommen tillbaka till trädgården när du har lust!
    Må så Gott!
    Ester

    SvaraRadera
  4. Åh så jag har väntat på fler bilder på din trädgård i sommar skrud!!!!! Jo jag ser att din trädgård är perfekt vi tvivlar inte på annat!! Kul att du är tillbaka och att du känner dig bättre! Grattis också till den fina utnämningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack så mycket! Som du ser har jag inte blivit mycket bättre på att blogga, men det kanske kan komma något nytt livstecken så småningom... Just nu har vi vansinnigt roligt ute i en ny plantering och hinner inte med så mycket datortid.

      Radera