söndag 29 april 2012

Vem kan motstå löklistans läckra frestelser?


Det finns en hel del att glädjas över i trädgården den här tiden på året!
Just nu slår mitt hjärta lite extra hårt när jag tittar på lilla läckra krokusen 'Spring Beauty' på bilden här ovanför. Skönheten kommer från en av de där härliga, bruna påsarna jag beställde från Botansikas Vänners löklista och petade ner i ljuset av pannlampan i höstas.
Snacka om lön för mödan! 
:0D
I veckan kom en ny lista full av frestelser... Trädgårdskompisen Meryl och jag kastade oss över de mustiga beskrivningarna, dreglade ohämmat och kryssade för vilka vi ville ha. 
Allihop, visade det sig, förutom en vintergäck vi redan har.
"De yttre tre kalkbladen har en ljus, tennaktig lyster medan de inre tre är djupt blåvioletta så de stora kalkarna ger olika karaktär beroende på väderlek. Blommar effektfullt i mars-april."
Jag bara undrar - VEM kan stå emot en sådan beskrivning av en snökrokus-vårkrokushybrid...?
För att kyla ner habegäret en smula satte Meryl igång med att skriva ut antal och pris bredvid beskrivningarna.
För att skapa balans - mellan plånbok och snålvatten.
Det hjälpte inte.
Så vi bestämde oss för att vänta lite. Skjuta upp det jobbiga prioriteringsarbetet ett tag. 
Nu ligger listan kvar på bordet, för att kylas ner lite.
Förmodligen borde jag lägga den i frysen.

Här följer några smakprov på växter som inte lyckades bli svala nog på tidigare års löklistor. ;o)

Må så Gott!
Ester


Nunneörten Corydalis 'Beth Evans' är en annan skönhet som kommit till trädgården via Botaniskas Vänner. "Bettan" har en färg som lyser så starkt att jag ser den på långt håll, till och med från köksfönstret.


Den här bedårande snöirisen, Iris histrioides 'Lady Beatrix Stanley', kommer från förra årets lista. Hon har blommat över sedan länge, för underbart är som bekant kort.


Änglatåren, Narcissus triandus 'Ice Wings' är en gammal bekant som kommer att blomma längre fram i maj, tillsammans med randig liljekonvalj under min lockiga ormhassel. Tyvärr blir blommorna färre för varje år som går, så det är nog dags för flytt och lite fjäsk... 


Om ett litet tag slår violtulpanen 'Little Beauty' ut igen - om inte rådjuren hinner före... Jag är i alla fall glad att jag hann fånga den på bild förra våren. (Det är det NÄST bästa, efter att ha växten hel och välbevarad i rabatten...) Den lilla skönheten var med på löklistan förrförra året om jag inte minns fel.

4 kommentarer:

  1. Jag fick den också och har dräglat, men inga inköp tror jag??
    Ha en underbar valborg!!

    SvaraRadera
  2. Det är olidligt att sitta med växtlistor vare sig det är lökar eller inte:) Satte ner en hel del botaniska tulpaner förra året och nu får jag lön för mödan:) Det värsta är ju bara att skönheterna skapar ett extremt behov av mer! Det vet de nog om listleverantörerna-riktiga luringar är de:) Ha det gott/Monne

    SvaraRadera
  3. Vilken härlig blogg jag hittade här ;) Kanske kan jag få lite tips till min trädgård ;) Lägger till dig till mina favoriter // kramar

    SvaraRadera
  4. Hej Ester! Hittade din fina blogg i senaste Allt om Trädgård :) Vilken UNDERBAR trädgård ni har!! Läste artikeln igår och var tvungen att visa härligheten för min sambo som inte kunde göra annat än att hålla med! :D Trevlig helg! / Carolin

    SvaraRadera